Ro!Entree verlaagde de uitstroom met beter trainingsprogramma

Geschreven door Coniche op 14 mei 2018

Ro!Entree is het klantcontactcentrum van de gemeente Rotterdam. Bijzonder: vrijwel alle medewerkers zijn mensen ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’. Na een intensieve training staan zij de Rotterdamse burgers perfect te woord. Dat vraagt nogal wat van de trainers – het is niet de makkelijkste doelgroep en het verloop is gewenst hoog. Philipse Business School sprong bij.

“Ro!Entree is in 2008 opgericht met een dubbel doel”, vertelt manager Marijn Hoogteijling. “Het ene doel is mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven om zich te ontwikkelen zodat ze kunnen doorstromen naar een andere baan. Het andere doel is perfecte telefonische dienstverlening bieden, waarbij de burger gewoon altijd een antwoord krijgt waar hij of zij wat aan heeft. Zodat hij of zij het gevoel krijgt dat er is meegedacht, waardoor er nog meer trots op de stad ontstaat.”.

Mensen werken maximaal twee jaar bij Ro!Entree. De eerste vier maanden werken ze op kantoor. Daarna mogen ze (onder voorwaarden) ook vanuit huis werken – een uitkomst voor bijvoorbeeld mantelzorgers of alleenstaande moeders. Na twee jaar nemen ze afscheid en veruit de meesten vinden daarna snel een nieuwe baan. Sterker nog, ze worden veelvuldig gevraagd: door omliggende gemeenten en door de gemeente Rotterdam zelf. Waarin schuilt het succes?

Ontvang het volledige interview in je mail