Waarom iedereen een coach zou moeten hebben

Geschreven door Mieke Nijkamp op 6 Juni 2018

Een topsporter word je niet zomaar. Het vergt doorzettingsvermogen, doelgerichtheid en de beste begeleiding en coaching. Topsporters kunnen niet zonder hun coach, deze zorgt ervoor dat ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Waarom worden deze coaches niet veel vaker ingezet in het bedrijfsleven? In een wereld waarin bedrijven en organisaties topprestaties van hun medewerkers verlangen, zijn we immers toch allemaal topsporters?

Er zijn veel goede redenen voor het inzetten van een coach op de werkvloer. Ik ben ervan overtuigd dat het positief zal werken op de kwaliteit van de output, de medewerkerstevredenheid en het terugdringen van ziekteverzuim. Toch neem ik veelal waar dat bedrijven hierin terughoudend zijn. Het kost geld en het is moeilijk hard te maken of er voor dat geld iets terugkomt. Omgekeerd zal een medewerker er ook niet snel naar vragen. De noodzaak van een coach zou weleens kunnen worden opgevat als een brevet van onvermogen.

Het belang van coaches
Onlangs hoorde ik Esther Vergeer, veelvuldig kampioen rolstoeltennis, op de radiozender BNR. In het programma ZZP-café sprak zij over het belang van een coach. Zij gaf aan dat zij tijdens haar sportcarrière altijd omringd was door coaches om het optimale te kunnen behalen. Eenmaal gestopt merkte ze dat de niet-topsporters, en dat zijn we allemaal, zelden hierop kunnen terugvallen. Tegelijkertijd verlangen bedrijven en organisaties topprestaties van hun medewerkers. Dit was voor haar het sein om coaching te gaan aanbieden. Een coach helpt om het beste uit mensen te halen. Dit realiseren zij onder andere door het stellen van de juiste vragen en het geven van aandacht. Zo kunnen zij bijvoorbeeld heel goed helpen om lastige veranderingen geruisloos te implementeren.

Een coach op de werkvloer
Luisterend naar Esther dacht ik na over het effect van een coach op de werkvloer. Wat zou dit kunnen betekenen? Wat kan coaching allemaal brengen of bevorderen? Dankzij coaching kunnen medewerkers genieten van aandacht en een luisterend oor. Ingesleten patronen kunnen worden ontdekt en doorbroken en er is aandacht voor de emoties en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Door coaching zal er zeker stil gestaan worden bij de sterke kanten van de medewerker en hoe ze deze kunnen ontwikkelen en inzetten. Barrières kunnen worden weggenomen en er is ruim baan voor eigen persoonlijke ontwikkeling en, waar nodig, het werken aan vertrouwen en een positief zelfbeeld.

De ‘baas’ wel de werkvloer niet
Toch is het niet zo dat coaches op het werk helemaal niet voorkomen. Voor de top binnen bedrijven en organisaties is een coach heel normaal. Vaak gaat het zelfs om meer dan één coach. Zo kan een ‘baas’ zich omringen met coaches ter inspiratie, voor beweging, voor de juiste balans, voor inhoudelijk advies of voor voeding. Binnen de top is het geaccepteerd dat de ‘baas’ zich omringt met diverse persoonlijke assistenten. Dit alles om ervoor te zorgen dat hij of zij topprestaties levert en blijft leveren. De aanwezigheid van een coach neemt af naarmate we (hiërarchisch gezien) afdalen van de top naar de werkvloer. Dan is de coach, of de coachende leidinggevende, hoogstens nog aanwezig als hulp bij het verbeteren van de prestaties. Want KPI’s moeten gehaald worden, toch!

Dit neemt niet weg dat werkgevers geen aandacht hebben voor hun personeel in relatie tot hun prestaties. Bij sommige bedrijven zijn er zelfs budgetten en programma’s voor persoonlijke ontwikkeling. Ik daag de werkgevers uit om binnen alle mogelijkheden ook eens aan een mooi alternatief te denken: biedt een coach aan! Indien vanuit de werkgever een coach wordt aangeboden is het voor de medewerker een gemakkelijke stap om er gebruik van te maken.

Biedt (en neem) een coach aan
Een coach aanbieden is een investering in de medewerker. Dat wil niet zeggen dat alleen de werkgever deze betaalt. Sport, bijvoorbeeld, wordt vaak door werkgevers aangeboden in combinatie met een eigen bijdrage. Ook in het geval van een coach kunnen de kosten gedeeld worden met de medewerker. Want niet alleen de organisatie profiteert van de groei en ontwikkeling van de medewerker, ook de medewerker individueel zal hier veel profijt van hebben. We eisen veel van onszelf. Om dit te realiseren doen we van alles. Gebruik maken van een coach hoort daarbij!

Reageren? Neem contact met ons op!