Übermensch

Geschreven door Rik Bronswijk op 27 Juni 2017

Friedrich Nietzsche gebruikte deze term voor ‘de mens die zich durft los te weken van het systeem (de kudde)’. Sinds WOII heeft het een hele wrange, nare bijsmaak. Gebruikt om aan te geven dat er mensen zijn die beter of ‘meer’ zijn dan andere mensen. ‘De kudde’ ging er nog in geloven ook. In deze tijd van populisme, brandhaarden, aanslagen en spanningen in de wereld, en onrust tussen bevolkingsgroepen op basis van ras of geloof, is het nog immer een gevaarlijk gedachtengoed. Geen enkel mens is meer of minder dan een ander mens.
Toen niet,
nu niet,
nooit niet.

Toch komt de übermensch eraan 

Geen mens van vlees en bloed, maar van bits en bytes, draadjes en elektronica. Robotica neemt de laatste jaren een enorme vlucht. De wetenschap worstelt met de vraag of robots uiteindelijk een subcultuur gaan vormen. Een subcultuur in dienst van de mensheid zoals Google, zelfrijdende auto’s en drones. Of gaan ze de macht overnemen en wordt de mens het ondergeschikte soort? Wij mensen maken robots steeds sneller en slimmer. De koppeling van onze hersenen aan een computer schijnt slechts een kwestie van tijd te zijn. Beangstigend of een zegen?

Robots om tegen te schaken zijn best grappig, en om explosieven onschadelijk te maken zelfs erg handig (bij de EOD praat je pas echt over fatal errors). Ook binnen de zorg neemt de inzet van robots toe. Er worden al operaties uitgevoerd door robots waarbij de chirurg slechts toekijkt. Hoe lang is dat nog nodig? Robots die patiënten tillen om verplegend personeel te ontlasten. De ‘robot-poes’ bestaat al langer. Ze houdt eenzame, dementerende ouderen gezelschap. Groot voordeel: het beestje hoeft niet verschoond of gevoerd te worden. Ze wil alleen af en toe geaaid worden, dan miauwt ze gezellig terug.

Ook de seksindustrie, hoe kan het ook anders, heeft de robot ontdekt. Deze ‘loverbots’ gaan steeds meer op ons lijken en de mogelijkheden groeien. Ze zijn er in alle soorten, maten, geuren en kleuren (m/v). Doen precies waar je zin in hebt, hebben nooit hoofdpijn, nooit stress op het werk en stellen geen vervelende vragen. Ze reageren op jouw emotie en zijn ook nog eens gewoon 37 graden Celsius. De elektrische melkboer in optima forma. Helaas kun je in de kroeg nooit meer verzuchten ‘mijn ‘bot’ begrijpt me niet…’.

Sneller dan je denkt

Vorige maand heeft de politie van Dubai zijn eerste robot in dienst genomen. Hij kan aangiften ontvangen via zijn touchscreen en met de ingebouwde camera houdt hij burgers in de gaten. De ‘Dubai Police Robot’ praat Engels en Arabisch, later komen daar Russisch, Frans, Spaans en Chinees bij. De ingebouwde camera staat in directe verbinding met het commandocentrum en de volgende versie krijgt gezichtsherkenning. Boeven vangen is nu nog wat lastig, maar er wordt gewerkt aan een robot van drie(!) meter hoog die zich met 80km/u kan voortbewegen. Deze big brother moet er binnen 2 jaar zijn.

Nooit meer iets te klagen

We zijn in de wereld van Customer Service net gewend aan chatbots en spraakrobots die ons verstaan en reageren op emoties. Het kan niet lang meer duren voordat we door een robot geholpen worden in een winkel, een restaurant of bij de garage. Zo geprogrammeerd dat empathie en inlevingsvermogen eindeloos zijn. Geduldig wordt er naar je geluisterd, al stel je de vraag achterstevoren, in het Hongaars of tien keer opnieuw. Het maakt niets uit. Al ben je een botte hork, zeer onredelijk of volledig buiten zinnen. Je wordt uiterst vriendelijk te woord gestaan en krijgt altijd het juiste antwoord. Zonder enige wanklank, zonder diepe zucht of een verveelde blik…

Wat heerlijk! Nooit meer oeverloze discussies, nooit meer onbegrepen worden of ongelijk krijgen, nooit meer zeuren, niets meer te klagen…

Best saai eigenlijk, zo’n übermensch.

Reageren? Neem contact met ons op!