Papa, wat deden managers vroeger…?
Deze blog is geschreven door Stephen Goldman, Partner bij Coniche.
De Manager of the Year 2021 verkiezing is net achter de rug. Publiek op de banken, bossen bloemen werden overhandigd naast de eeuwige roem. Is deze roem eigenlijk wel eeuwig? Feit is dat de manager ongekend populair is. ‘Managers bekleden leidinggevende functies bij alle denkbare bedrijven of organisaties’ staat te lezen in de Nationale Beroepen Gids. Wie wil dat nou niet? Boven op de multi-inzetbaarheid van de manager komen ook nog eens alle privileges: vertellen hoe anderen het werk moeten doen, bepalen wanneer ze dit werk moeten doen, beoordelen of dit werk wel goed gedaan wordt en als klap op de vuurpijl aan het einde van het jaar een oordeel geven over elke medewerker. Het was weer een fantastisch jaar.
Maken we als organisatie nog wel het verschil met efficiëntie en standaardisatie? Dit is namelijk de reden van het ontstaan van de manager. Hij, die op de trom slaat, bepaalt het tempo van de medewerker. Daar kan je nu inmiddels wel je vraagtekens bij zetten. Want tempo gaat altijd ten koste van creativiteit en belangrijker nog, ten koste van wat de klant nu werkelijk wil. Met razend tempo over een startlijn gaan zonder de finish helder te hebben, daar heeft niemand ooit een prijs mee gewonnen.
Faciliterend leiderschap
De laatste jaren zijn veel managers zich veel meer gaan verdiepen in de effectiviteit van zichzelf. Ze ontwikkelen zich op het gebied van (modern) leiderschap tot zelfs mindfulness. Met dit laatste thema scoor je in veel organisaties nog weinig punten. Want ga je beter het tempo bepalen als je meer begrip hebt van jezelf en anderen? De beweging toont wel aan dat de manager steeds meer in dienst komt te staan van zijn team. De term faciliterend leiderschap komt regelmatig voorbij, waarbij je je af kunt vragen of de term leiderschap überhaupt nog wel genoemd moet worden. Wellicht is dit nog een stuiptrekking om toch nog erkenning te krijgen als manager.
De beste manager!
Uit onderzoek van Insights dat vorig jaar gehouden is blijkt dat 64% van de respondenten de ideale manager beschrijft als een ‘meewerkend voorman’. Daarnaast heeft 26% van de respondenten liever geen manager. Zomaar een onderzoek? Wellicht wel, maar het is wel onderdeel van een beweging waarbij verantwoordelijkheid niet alleen op de ‘vloer’ (dicht bij de klant) ligt, maar ook gezamenlijk bepaald en gedragen wordt door het team, doordat ze verbonden zijn in een gezamenlijk verlangen. Als je dit kunt ondersteunen als manager dan ben je straks de beste manager die helemaal geen manager is!