Een ideaal rooster voor medewerker én klant een utopie? Nee, het kan echt.

< Terug naar Analyse & Advies

Zelfsturen-Zelfroosteren

Hoe behoud je jouw medewerkers, zonder hiervoor meer geld uit te moeten geven?

De 3 uitdagingen binnen de meeste organisaties

  • De klant wenst steeds meer flexibiliteit. Dit betekent ruimere openingstijden, verschillende voorkeurskanalen en een grillig aanbod.
  • Medewerkers hebben meer behoefte aan een gezonde balans tussen werk en privé. Daarnaast wensen ze meer autonomie, regelruimte en mandaat. Ze ervaren het roosterbeleid vaak als verstikkend en een detractor om bij bedrijven te werken.
  • Organisaties willen steeds meer invloed hebben op een hogere winstgevendheid. Kortom: meer resultaat tegen lagere kosten

Zelfroosteren is de oplossing voor veel van deze behoeftes. Het zorgt voor een hogere flexibiliteit, positieve balans tussen werk en privé, daling van de kosten en duurzaam goede bereikbaarheid.

Samenwerken aan het ideale rooster voor klant, medewerker en organisatie; Het rooster is van iedereen.

  • Eigenaarschap: Maak je medewerkers eigenaar van de bereikbaarheid. Hij/zij snapt immers als geen ander dat het ideale rooster vooral een teamprestatie is.  En dat is precies het doel.
  • Advies: De WFM-afdeling is de adviseur om inzicht te geven, zodat de medewerkers de juiste keuzes te kunnen maken.
  • In control: Als manager faciliteer je het team om samen een gedragen keuze te maken voor klant, organisatie en medewerker.

En wat merkt je klant daarvan? Geef medewerkers de vrijheid hun ideale rooster te maken en de klanten zullen het merken…”Iedere medewerker heeft op elk moment van de dag de vrijheid om het rooster zelf aan te passen. Deze vrijheid gaat gepaard met de gedeelde verantwoordelijkheid van de medewerkers voor de bereikbaarheid. – SNS”

Een ideaal rooster voor medewerker én klant een utopie? Nee, het kan echt.

Coniche ziet zelfroosteren als een methodiek. Een methodiek waarbij bedrijf en medewerker samenwerken en de medewerker de regie heeft over zijn eigen rooster. En de klant dan? De praktijk leert dat zelfroosteren voor een hogere medewerkerstevredenheid zorgt en daar profiteert de klant van. Dit is wat zelfroosteren je brengt:

  • Een hogere medewerkerstevredenheid; medewerkers hebben binnen de aangegeven kaders alle ruimte om hun eigen rooster samen te stellen
  • Een grotere mate van betrokkenheid; medewerkers gaan steeds beter begrijpen wat er nodig is om tot een ideale bezetting en bereikbaarheid van de afdeling te komen.

Wat is zelfroosteren?

Met zelfroosteren geeft WFM helder inzicht aan de medewerkers wanneer de klant bereikbaarheid wenst. Vervolgens gaan de medewerkers zelf aan de slag. Op basis van hun uren en beschikbaarheid vullen zij het rooster zelf in. Uiteraard worden zij daarin gefaciliteerd door WFM. Tenslotte speelt het team dagelijks in op de veranderingen in het aanbod met ondersteuning van WFM en management.

En de klant dan? De praktijk leert dat zelfroosteren voor een hogere bereikbaarheid zorgt en daar profiteert de klant van. Dit is wat zelfroosteren je brengt:

  • Een hogere medewerkerstevredenheid; medewerkers hebben binnen de aangegeven kaders alle ruimte om hun eigen rooster samen te stellen.
  • Een hogere bereikbaarheid; medewerkers gaan steeds beter begrijpen wat er nodig is om te komen tot een ideale bezetting en bereikbaarheid van de afdeling.
  • Daling van kosten; betere balans van werk en privé zorgt voor lager verzuim en door flexibel in te kunnen spelen op aanbod bespaar je onnodige overcapaciteit.

Meer weten?

Nieuwsgierig wat zelfroosteren inhoudt? Schrijf je hier in voor ons Webinar zelfroosteren.

Wil je weten of jouw organisatie zelfroosteren-proof is? In een sessie van 4 uur laten we jouw team ervaren wat zelfroosteren kan betekenen voor de organisatie. we gaan graag het gesprek met je aan, klik hier om contact met ons op te nemen.

 

Of download de brochure