Interim-Manager aan het woord: Claudia Floegel

Claudia Floegel | Interim Manager | ConicheClaudia is een van de interimmanagers die al 10 jaar door Coniche wordt ingezet bij diverse opdrachtgevers. Afgelopen maand is zij begonnen bij Gemeente Den Haag samen met collega Ad van der Linden. Zij vertelt over haar reis met Coniche.

Nu het langzaam kouder wordt en de blaadjes in grote getallen vallen, wil ik jullie meenemen in mijn mooie reis die ik de afgelopen 10 jaar met Coniche heb gemaakt.

Na een carrière bij verschillende werkgevers waaronder KPN, SNT en Arvato besloot ik een (tegenwoordig populaire term) tussenjaar te nemen om mij te bezinnen over wat ik in mijn verdere loopbaan zou willen doen. Na wat overpeinzingen en veel gesprekken met vrienden en zakenrelaties heb ik Stephen Goldman van Coniche gebeld om met hem de mogelijkheid te bespreken om opdrachten ad interim te gaan doen. Dit gesprek was op een donderdag…. De maandag erna had Stephen al een gesprek bij UPC geregeld en mocht ik aan de slag bij UPC als Consultant namens Coniche. Mijn eerste opdracht was een feit!

Daarna heb ik voor en namens Coniche nog verschillende mooie opdrachten mogen invullen bij verschillende opdrachtgevers, waaronder bijvoorbeeld: NS Reizigers, Money You en Gemeente Amsterdam. Door samen te werken hebben we bij deze opdrachtgevers mooie resultaten neergezet.

Naast de mooie opdrachten die Coniche altijd in hun portfolio heeft, vind ik Coniche ook een prettige partij omdat ze niet optreden als “broker” maar een ware sparringpartner zijn voor de Interim professionals die zij bij hun klanten inzetten. Wanneer ik ergens tegenaan loop dat buiten mijn eigen expertiseveld ligt, zorgen ze ervoor dat er iemand aanhaakt die wel over deze specifieke kennis beschikt, dat stelt mij in staat om een optimaal resultaat neer te zetten.

De laatste jaren heeft Coniche zich wat mij betreft echt ontwikkeld als kennisprovider: het delen van kennis, het ontwikkelen van methodieken, het opleiden van mensen én natuurlijk het verbinden van mensen met de juiste kennis. Stilstaan zit niet in de genen van Conichers! De oude contactcentergedachtes staan allang bij het grofvuil aan de straat.

Op dit moment ben ik samen met Ad van der Linden (Senior Consultant bij Coniche) aan de slag bij de gemeente Den Haag. Wederom een mooie opdracht waarin we breed mogen kijken naar de dienstverlening aan de burgers van Den Haag en hoe deze beter of anders kan. De door Coniche ontwikkelde producten en methodieken zetten we breed in, deze helpen enorm om een transparant en gedetailleerd beeld van de volwassenheid van de organisatie te krijgen. Mijn rol is voornamelijk het doorlichten van de afdelingen en het ontwikkelen van een passende klantcontactstrategie voor deze afdelingen.

Binnen gemeenteland spelen er op dit moment een aantal wezenlijke ontwikkelingen. Bijvoorbeeld: GT Connect, de invoering van nieuwe communicatieplatforms binnen de Nederlandse gemeentes. Hierdoor nemen veel gemeentes ook de soort dienstverlening die zij leveren onder de loep en het sociale domein blijft binnen veel gemeentes een hot item. Een aantal jaar geleden is dit vanuit de rijksoverheid naar de verantwoording van de gemeente gegaan. Vraagstukken als: wie voert de regie, wie moet over welk mandaat beschikken. De burger heeft geen participatie of WMO vraag, die wil namelijk werk of heeft een rollator nodig. Centrale vraag is hoe kunnen we die burgers nu vraaggericht helpen zonder een heel netwerk van specialisten te moeten optuigen of verpleegkundigen een vraag te laten beantwoorden. Binnen de gemeente Amsterdam zijn we in staat geweest om dit soort (aan)vragen binnen de eerste lijn te beantwoorden of zelfs volledig af te handelen. Dit geeft ruimte bij de specialisten die de complexe aanvragen behandelen, waardoor daar ook ruimte ontstaat om deze burgers beter te begeleiden. Kennis op de juiste plek in de organisatie en een organisatiemodel waarin front- en backoffice gezamenlijk de burger helpen staan centraal om dit te kunnen bereiken.

Kortom nog veel werk aan de winkel binnen dienstverleningsland. Ik hoop dan ook de komende jaren nog vaak, samen met Coniche, te mogen ontwikkelen en expertise naar klanten te mogen brengen om de volgende stap in dienstverlening te maken.

En ja dat blijf ik doen vanuit Venlo, en nee ik vind reizen niet vervelend 😉

Wil je meer weten over opdrachten via Coniche? Neem contact op met Lars of Bas.