Provincie Noord-Holland geeft vorm aan “een leven lang leren”
Zes medewerkers van het Servicepunt van de Provincie Noord – Holland hebben na een jaar hard werken hun MBO-vakdiploma ‘Klantcontactcenter medewerker’ behaald. Zij begonnen vorig jaar september aan de opleiding in het kader van hun eigen professionaliseringsplan.
Het is geen makkelijke opgave; het is hard werken om de baan bij het Servicepunt en elke twee weken een opleidingsdag met bijbehorende (huiswerk)opdrachten te combineren. Klantcontact en service verlenen is een vak dat niet zelden heel uitdagend is. Elk gesprek of e-mail heeft impact op de beleving van de klanten, het imago van de organisatie en het verloop van de operationele processen zoals in het geval van een regie-voerende overheidsorganisatie als de provincie Noord-Holland.
Bas Nieboer, verantwoordelijke namens Coniche Business School (voorheen Philipse Business School) en aanbieder van de erkende vakopleiding Klantcontact medewerker: “mooi om te zien dat de Provincie Noord-Holland heel bewust heeft gekozen om hiermee haar medewerkers ook echt een leven lang te laten leren”. Dit gedachtengoed van de Provincie Noord- Holland sluit mooi aan op hoe de overheid in het algemeen kijkt naar het continu blijven leren. “Om voorbereid te zijn op een toekomst waarin iemand meerdere functies op de arbeidsmarkt vervult, moeten werknemers goed zijn opgeleid én hun kennis en vaardigheden blijven ontwikkelen, en dat staat ze goed”, geeft Nieboer aan.
Overheidsorganisaties zien steeds beter in hoe belangrijk het is om goede interactie te hebben met de omgeving, inwoners en partners. De ambitie om hierop te ontwikkelen als organisatie, en nog meer van buiten naar binnen te denken is hoog bij de provincie Noord-Holland. Het Servicepunt heeft bij uitstek hier de kennis en kunde voor nodig en speelt een cruciale rol om deze ambities te bereiken binnen de provincie.
Nu de medewerkers van het Servicepunt hebben laten zien welk verbeterpotentieel de organisatie nog heeft, geeft het een belangrijke boodschap aan de interne organisatie maar vooral ook naar buiten: de tevredenheid van de burgers en partners over de dienstverlening is uiterst belangrijk! Met deze opleiding op zak kunnen zij nog klantvriendelijker en professioneler in contact staan met de burgers. Ook kunnen ze beter signaleren wat er buiten leeft en hierop acteren en meer interesse tonen in de participatie en beleving van burgers. De provincie wil zich hierin blijven ontwikkelen en de organisatie helpen haar ambities waar te maken. Laat dat een goed voorbeeld zijn voor andere overheden!