Persoonlijk leiderschap: het gereedschap voor balans in werk en privé

Geschreven door Marlies Kortekaas de Vries en Marco da Cruz Laranjeira op 7 November 2018

“Hoe krijg ik meer grip op mijn leven en mijn werk?”. “Waar liggen mijn kwaliteiten, en hoe ga ik ontspannen met werkdruk om?”. Persoonlijk leiderschap roept misschien een associatie op met leidinggeven, maar Persoonlijk Leiderschap is voor iedereen. Lees hier waarom de tweedaagse training Persoonlijk Leiderschap je de tools geeft om meer regie en verantwoordelijkheid te nemen over je eigen leven, en over tegenslagen die zowel privé als professioneel op je pad komen.

“Van deelnemers die een training of een opleiding bij ons hebben gevolgd krijgen wij vaak reacties als: “zeer praktijkgericht”, “herkenbare situaties”, “fijne refresh” en “waardevol om de puntjes op de i te zetten”. Het geeft voldoening als onze interventies goed worden ontvangen. Vooral als iemand zijn werk, binnen klantcontact, weer met nieuwe inspiratie en een frisse blik aangaat”, vertelt Marco da Cruz, trainer & adviseur bij Philipse Business School.

Individuele leerbehoefte
“Onze beroeps- en praktijkgerichte aanpak binnen klantcontact spreekt aan, maar mensen vragen zich ook vaak af of er voldoende tijd wordt besteed aan de individuele leerbehoefte en persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Tijdens onze trainingen en coaching horen wij allerlei vragen die hiermee te maken hebben. Zo stellen deelnemers niet alleen inhoudsgerichte vragen, maar ook vragen die meer de persoonlijke sfeer raken. Wij vinden dit niet meer dan logisch! Bij leren, ontwikkelen en het opdoen van nieuwe vaardigheden neem je jezelf mee en stel je je open voor het ‘nieuwe’ en ‘onbekende’. Uiteraard schenken wij aandacht aan de persoonlijke vragen die worden gesteld, maar er bleef bij ons toch vaak een gevoel achter dat we de medewerker hier meer in willen en kunnen faciliteren en ondersteunen”, aldus Marco.

Aanreiken van tools
“Vanuit dit gegeven is het idee geboren om een tweedaagse training hiervoor te ontwikkelen, en deze te integreren in onze vakopleiding Contactcenter Medewerker. Voor iedereen die zich meer bewust wil zijn van zijn of haar kracht, maar ook hoe ze effectief kunnen zijn in hun werk en meer plezier kunnen hebben. En voor iedereen die erachter wil komen wat hij of zij wil in het leven en waar ze voor staan. Als mensen daar meer gevoel bij krijgen en daar nieuwe tools voor aangereikt krijgen, zie je dat mensen van daaruit meer in hun kracht komen en ook van daaruit handelen.”

Valkuilen en kwaliteiten
“De tweedaagse training Persoonlijk Leiderschap, welke ook als maatwerk training wordt aangeboden, heeft o.a. als doel om je de tools aan te reiken om meer regie en verantwoordelijkheid te nemen over je eigen leven, en over de tegenslagen die zowel privé als professioneel op je pad komen. Dat klinkt mooi, maar wat betekent dat in de praktijk? Dat we gaan kijken naar wat stress is, welke invloed het op je heeft en hoe je kunt zorgen dat je bijvoorbeeld niet dichtslaat bij stress. We gaan aan de slag met kwaliteiten en valkuilen. Zo leer je jezelf beter kennen, waardoor je beter met je valkuilen om kunt gaan en je kwaliteiten beter kunt benutten. Een voorbeeld: Je bent empathisch ingesteld, dus je bent geïnteresseerd in je collega’s, kunt goed luisteren en pikt snel signalen op bij de klant. Een handige eigenschap in het klantcontact! Maar de keerzijde (valkuil) van deze kwaliteit is dat je te invoelend bent en het ‘mee naar huis neemt’ of als bemoeizuchtig of niet zakelijk genoeg gezien wordt.”

Na deze twee-daagse training ga je naar huis met genoeg tools om beter om te gaan met stress en je eigen valkuilen. Maar ook ga je naar huis met meer zelfkennis en een persoonlijke missie die ervoor zorgt dat je weet waar je voor staat en wat je wilt in je leven!

Reageren? Neem contact met ons op!