Medewerkers HTM starten opleiding: ‘Wat wil je mij nog leren dan, ben toch al zestâhg?’

Geschreven door Michel Kiezebrink op 24 Oktober 2018

“Met enige gezonde spanning begonnen wij in 2016 aan een nieuw avontuur bij de HTM, een Nederlandse vervoersmaatschappij die het openbaar vervoer exploiteert in de regio Haaglanden”, vertelt Michel Kiezebrink, docent Philipse Business School. “De medewerkers van Service Op Locatie (SOL) en het contactcenter van HTM kregen de kans om deel te nemen aan onze erkende éénjarige opleiding: Klantcontact Medewerker (mbo 3).” En dat deden deze medewerkers met veel succes!

Dosis gezelligheid
“Tot nu toe kende ik HTM alleen als toerist of via de televisie. Het viel me op dat HTM een begrip is in Den-Haag en men over het algemeen niet bang is om hun zegje te doen. Mijn eerste professionele kennismaking met HTM begon dan ook met de woorden: ‘wat wil je mij nog leren dan, ik ben toch al zestâhg?’.” Michel merkte al snel op dat er naast deze directe manier van communiceren ook een hart van goud zat en dat de medewerkers van HTM vanaf het begin ontzettend gemotiveerd waren om de aan de opleiding te beginnen. “Wel diende er ruimte te zijn voor een flinke dosis gezelligheid en ik kan zeggen dat we daar in geslaagd zijn.”, aldus Michel. Enkele medewerkers hadden er in het begin moeite mee dat ze werd verteld wat ze moesten doen, maar daar kwamen ze al snel op terug toen ze tot de ontdekking kwamen dat klantcontact toch echt een vak is.

Slagingspercentage 100%
“We hadden met z’n allen de uitdaging om een opleiding, die is gericht op telefonie, toe te passen in de SOL. De medewerkers van SOL zijn de hele dag bezig om de reizigers op het Centraal station of station Hollands Spoor zo goed mogelijk te helpen. Achteraf gezien hebben we een mooie manier gevonden om de gezonde Haagse brutaliteit effectief in te kunnen zetten in het ondersteunen van de klant. Of het nou face tot face is of telefonisch, de 10 enthousiaste medewerkers hebben allemaal hun persoonlijke doelen weten te behalen. Daarnaast hebben we een slagingspercentage van 100% en een gemiddeld cijfer boven de acht!”, vertelt Michel. Medewerkers lieten weten geïnspireerd te zijn geraakt door de trainer en cases worden nog steeds dagelijks besproken. “Ik raad iedereen aan om deze opleiding te volgen, want je komt er precies achter wat jouw gedrag doet tegenover een ander.”, laat een van de medewerkers weten.

Een vakdiploma!
“Achteraf kan ik zeggen dat het een fantastisch jaar is geweest en de medewerkers van HTM hebben bewezen dat de opleiding tot klantcontact medewerker op meerdere plaatsen inzetbaar is.”, aldus Michel. Ook de medewerkers zijn enthousiast: “Ik vind het stoer. Ik heb een vakdiploma! Als er nog meer is ‘kom maar op’.”

Reageren? Neem contact met ons op!